Berättelse

Alltid Något Nytt – Alltid Något Gott

Början på vår berättelse bär oss ännu; den börjar med att vi brummade fram genom byn Jakobstads smala gator med en liten bil. Bakluckan var full av lokala producenters färska sallader och grannt röda tomater som mognat i sommarsolen. Grönsakerna fördes rakt till dörren, det var alltså verklig kundbetjäning som gällde redan då.

Verksamheten växte överraskande snabbt och snart var vi restaurangernas och hotellbranschens betrodde leverantör. Vi kunde också leverera lätta och snabba lunchalternativ till butikernas hyllor. Denna tillväxt skedde under ett tiotal år. Från det lilla grönsaksgrossist-teamet som föddes på 1970-talet växte en stor, varm och sammansvetsad familj fram, vars medlemmar motiveras av en och samma sak: Alltid Något Nytt – Alltid Något Gott.

 

Alltid Något Nytt

Företagets engelska namn var något ovanligt i 90-talets Österbotten och är ett bevis på att vi redan då ville vara föregångare. Fresh Servant förmedlar färskhet och en genuint entusiastisk och serviceinriktad verksamhet. Nu kallas vi kort och gott Fresh och vi har under 2000-talet fått uppmärksamhet som salladsproducent, eftersom det på butikernas hyllor behövts innovationer som stöder välmående och underlättar vardagen. Fresh är också i fortsättningen en kvalitetsgaranti för färsk, ren och hälsosam mat som producerats i Finland.

Vår verksamhet har redan länge styrts av vårt mål att vara våra kunders första val. År 2010 lanserade vi Hetki-varumärket, eftersom vi såg att tiden var rätt för detta. Bland utbudet saknades färdiga, finländska sallader för finländarna – till lunch eller vilket tillfälle som helst. Medan vi lyssnade på kunderna, förfinade smakerna och förbättrade förpackningen spreds våra produkter så småningom i Finland, norrifrån söderut. Ibland har impulsivt utförande och modigt prövande lett till misslyckanden, men vårt fantastiska gäng har alltid fortsatt, sprudlande av ny iver, och tillsammans har vi till slut lyckats.

Samma rättesnöre följdes när vi år 2015 lanserade SalaattiMestari-konceptet, som gjorde alla våra kunder till mästare i salladsskapande. Salladsbaren fungerar genom självbetjäning och erbjuder alltid äkta råvarar, som har tvättats, skalats och skurits upp hos oss. Dessutom har vi också utvecklat hundratals sallads-, pasta-, måltids- och efterrättsprodukter. Vårt mål har varit att erbjuda nya produkter som bidrar till ökat välmående och underlättar vardagen.

Också för oss freshare händer det alltid något nytt. År 2012 flyttade vi in i en splitterny salladsfabrik. Den var redan då och är ännu, Finlands modernaste och bästa salladsfabrik. Nya produkter, nya material, nya maskiner, nya utrymmen, nya människor. Varje dag finns det möjlighet till något nytt och att lyckas tillsammans. Vi har inte alltid vetat hur saker ska utföras på bästa sätt. Då har vi börjat utreda det, till exempel genom att bekanta oss med Europas marknader och fabriker. Utvecklingen har till slut fört oss till automationens och digitaliseringens nya tid. Men fast system och maskiner hjälper oss, är det ändå människor som får saker att hända. Hos oss har 400 freshare redan tagit steget in i digitaliseringen.

 

Alltid Något Gott

När vi erbjuder våra kunder något Gott, vägleds vi av tre faktorer: produkten ska ha god smak, stöda välmående och vara av hög kvalitet.

God smak innebär för det första att det behöver finnas många alternativ, eftersom smaksinnet är olika hos olika människor. För en del är oliver, halloumi och falafel fest, andra älskar lax och mozzarellaost. Överraskande fina smakupplevelser föds av högkvalitativa råvarar, som vi lyckats kombinera så att de kompletterar varandra.

Vi granskar välmående ur många olika synvinklar. Vi undersöker näringsrekommendationer; hur kan vi hjälpa människor i deras vardag. Med hjälp av våra produkter är det lättare att äta den rekommenderade mängden 500 gram grönsaker per dag och samtidigt få de proteiner man behöver och goda fetter. Till välmåendet bidrar också det att människor får mera tid över för varandra och för fritidssysselsättningar, utan att behöva pruta på hälsosam kost. I vardagen blir vi ofta tvungna att plocka upp något ätbart utanför hemmet och i vårt sortiment finns det goda valmöjligheter för alla.

Kvalitet innebär rent, färskt och alltid när skördetiden gör det möjligt, finländskt. Vi garanterar kvaliteten genom att göra det själv: salladerna kommer inte över gränsen till oss färdigskurna, utan vi tvättar och skär upp dem själva. Vi levererar inhemska potatisar, äppel och andra Hevi-produkter också till närområdets skolor och sjukhus.

Vi söker nya smaker från närproducerad mat i Finland och framför allt från Österbotten, men också globalt från trendiga restauranger. Ibland inspirerar det lokala havs- och åkerlandskapet oss och ibland storstadens puls och smakupplevelser. Ett nyfiket sinne, känsliga öron och kvicka experiment hjälper oss att tillsammans med butikerna ge finländarna alltid något nytt och alltid något gott.

Fresharnas antal har under åren vuxit mycket och vi har de senaste sex åren kunnat anställa ca 50 nya arbetstagare varje år. Hos oss finns redan över tjugo olika nationaliteter representerade. Ändå strömmar det lilla österbottniska företagets vilja att hjälpa våra kunder fortfarande i oss. Det tar sig uttryck i att vi vill erbjuda produkter som smakar bra, ser bra ut och kommer fram i överenskommen tid. Ansvarstagande är att lova det vi gör och göra det vi lovar. Utan nöjda kunder finns det inte heller nöjda freshare. Tillsammans, genom att alltid lära oss något nytt och göra något gott, får vi saker att hända.