Toni aloitti Freshillä asiakkuuspäällikkönä vuonna 2018. Ennen Freshille siirtymistä Toni pelasi jääkiekkoa ammatikseen 23 vuoden ajan ja jääkiekon ohella suoritti liikunnanohjaajan koulutuksen. ”Niin sanotusti oikeisiin töihin menin vuonna 2012 rahoitusyhtiöön. Se oli B-toB -myyntiä ja siihen kuului rahoitusta, laskutusta ja perintää. Kun siellä kahden vuoden päästä lopetettiin ulkopuolisen yrityspuolen myynti, oli aika etsiä uusia haasteita.”
Toni lähti vetämään jääurheiluun erikoistunutta liikettä. ”Siinä kertyi kahdessa vuodessa kokemusta kaupanpuolelta ja ostajan tehtävistä. Edelleenkin olen osakkaana kyseisessä yrityksessä.” Urapolku lähti uusille raiteille, kun Toniin oltiin yhteydessä ja hän hyppäsi myyntiedustajan tehtävään. Itsenäinen työ oli Tonin mieleen, mutta kollegoiden kautta hän kuuli, että Freshille oli tulossa kaksi työpaikkaa auki.
”Ei olisi ollut tarvetta vaihtaa työpaikkaa, mutta sain loistavan mahdollisuuden työskennellä kotimaisessa Fresh Servantissa.” Tonilla oli asiakkuuspäällikön tehtävään kahdet haastattelut, eikä mennyt kauaakaan, kun hän ryhtyi huolehtimaan noin 250:stä asiakkuudesta. Työ on hyvin liikkuvaa ja kilometrejä tulee mittariin viikoittain. Tonin alue on itseasiassa lähes sama, kuin edellisessä työpaikassaan eli karkeasti sanottuna Kaakkois-Suomi.
Tonin tehtäviin kuuluu muun muassa uutuuksien esittelyä, deli- ja valmisruokamyyntiä sekä kategorioiden seurantaa. Jokaisella jaksolla on erilaiset tavoitteet, mitä seurataan. ”Tulevalla jaksolla esimerkiksi katsotaan, millä keinoin saataisiin tuotekategoriaa kasvatettua kaupoissa. Tärkeää siinä olisi, että tuotevalikoima on juuri oikea liikkeen kokoon nähden. Tässä korostuu vastuullisuus, sillä emme halua, että kaupassa tulee turhaan hävikkiä.”
Vastuullisuus on yksi Freshin arvoista, mikä henkilökohtaisesti puhuttelee Tonia. ”Vaikka tehdäänkin bisnestä, on siinä oltava mukana tietty vastuullisuus. Tarkoitus ei ole vain myydä asiakkaalle tavaraa, vaan tavoitteena on toimiva yhteistyö, jolla voimme kasvattaa kaupan menestystä sekä samalla Freshin taloudellista menestystä ja näkyvyyttä. Työ kentällä ei ole linjahommaa, vaan jokainen asiakas on erilainen. Freshin visioon onkin kirjoitettu, että tavoitteenamme on olla asiakkaan ykkösvalinta.” Jokapäiväinen tekeminen kauppiaiden ja ostajien kanssa sekä uusien ideoiden toteuttaminen yhdessä kauppiaiden kanssa on mieluisaa puuhaa Tonille.
Tonin mukaan joka päiväistä tekemistä helpottaa Freshin hyvä markkinaosuus. Vaikka kilpailijoilla ilmestyy uusia tuotteita, puhuvat Freshin tuotteet puolestaan. Kun Freshillä tulee uutuuksia, ottavat asiakkaat niitä luottavaisin mielin hyllyyn. Tuotteet puhuvat puolestaan. ”Kyllä Fresh on nimenä sen verran vahva kentällä, että se helpottaa tekemistä päivittäin. Tuotteidemme jatkuva kasvu ja markkinaosuuden tilanne hyllyssä antaa meille hyvää pohjaa vaatia näkyvyyttä tuotteillemme”
Aiemmissa työpaikoissaan Toni myi lähinnä teollisen puolen tuotteita, minkä vuoksi Freshillä työ on vaatinut uuden oppimista. ”Suunnitelmallisuutta olen oppinut elintarvikkeissa olevien lyhyiden päiväysten myötä ja vähän sitä millaisia määriä asiakkailla menee. Onhan tämä kuitenkin joskus kristallipallosuunnittelua. Vaikka kaupan vieressä olisi jokin iso tapahtuma, vaikuttavat kelit ja kuluttajien mieli paljon heidän ostokäyttäytymiseensä.”
Liikkuva työ ja aikataulujen suunnittelu ovat Tonin mieleen, sillä se antaa tietynlaisen vapauden työn tekemiseen. ”On mielenkiintoista katsella niitä paikkoja, mistä se myynti tulee. Se on osa suunnitelmallisuutta. Jokainen asiakas on kuitenkin tärkeä käydä, eikä turha juokseminen ole hyväksi, sillä käynneissä täytyy olla aina tietty laatu.”
Toni tuntee onnistuneensa silloin, kun asiakas itse on yhteydessä häneen. Silloin tietää, että asiakassuhde on vakaalla pohjalla, kun asiakas on itse aktiivinen ja soittelee. ”Monesta kauppiaasta onkin tullut perheystävä ja niille voi soittaa myös siviiliaikana. Olen myös itse usein valmis venymään. Eräs kauppias soitti minulle lomalla ja pyysi kuvastoa. Minähän vein sen hänelle kotiin asti ja istuttiin siinä rupatellen niitä näitä.” Joskus tietysti tulee jotain epäonnistumisia, mutta silloin tärkeintä on saada asiakkaalle tunne siitä, ettei asiaa jätetä sikseen, vaan asia hoidetaan loppuun asti.
”Meillä Freshillä on hyvin yhtenäinen työyhteisö. Päivittäin olen puhelimitse yhteydessä kollegoiden kanssa. Toiminta on avointa, on helppoa soittaa kenelle vain, aina toimitusjohtajasta lähtien. Ei tarvitse miettiä, että kenelle voisi soittaa, jos on kysyttävää.” Tonin mielestä onkin hyvä, että myyntikokoukset järjestetään pääasiassa Edsevössä, sillä se vahvistaa yhteisöllisyyden tunnetta. Lahti – Edsevö -välisen ajomatkan Toni pyrkii hyödyntämään tapaamalla matkan varrella olevat asiakkaat.
Toni rohkaisee työnhakijoita katselemaan Freshin avoimia työpaikkoja. ”Lähes koko ajan ilmestyy tarjolle uusia työtehtäviä. Silmäilen itsekin silloin tällöin Freshin avoimia työpaikkoja, että voisin vinkata kavereille, jos sieltä löytyisi jollekin jokin sopiva homma. Varsinkin myyntialalla suositellaan paljon kavereille ja hyville tyypeille työpaikkoja, jotka ovat halukkaita menemään eteenpäin ja tuovat oman osaamisensa yritykseen.”